Inrichting lokalen groepen 3
Alle kinderen hebben verschillende behoeften. We kijken in groep 3 vooral naar structuur en flexibiliteit. Naast een vaste werkplek is er ook de mogelijkheid om flexibel te werken. De keuze van differentiëren is echter afhankelijk van de activiteit die aangeboden wordt. Leerkrachten voeren hierover gesprekken met de kinderen.
Vanaf groep 3 is in elk klaslokaal een instructiecirkel te vinden. Aan de tafels staan stoelen en banken. Deze plek is bedoeld voor instructies aan kleine groepen leerlingen. De stoelen zijn vaste werkplekken voor kinderen en de bankjes kunnen ingezet worden om kinderen uit te nodigen voor een instructiemoment.
In de groepen 3 is ook een statafel aanwezig. De kinderen kunnen er hier voor kiezen staand te werken of te luisteren naar de instructie. Staand werken wordt door veel kinderen als prettig ervaren; het verhoogt de concentratie omdat de kinderen meer bewegingsvrijheid ervaren.
In alle groepen is ‘een stiltestraat’ te vinden. Aan deze tafels wordt stil gewerkt. Er zijn diverse krukken waarop leerlingen kunnen zitten; afhankelijk van de beweegbehoefte. De gedachte hierachter is de natuurlijke bewegingsdrang die kinderen hebben niet onderdrukken maar in het voordeel gebruiken om tot diepteconcentratie te komen.
De leerlingsets (tafels en stoelen) hebben een rechte vorm. In groep 3 maken de kinderen gebruik van allerlei materialen die hulp bieden bij het leren lezen en schrijven. Vanwege de grootte van het tafelblad is er nog genoeg ruimte voor de materialen en het leren schrijven.
Leerplein groepen 3
De overstap van groep 2 naar groep 3 is een grote stap. Op het leerplein is er ruimte voor de speelbehoefte van de leerlingen. Op de leerpleinen ontmoeten de kinderen uit de verschillende groepen 3 elkaar en spelen samen. De speelse elementen die leidend waren bij onze inrichting zijn op dit plein goed te herkennen.
Voor het stimuleren van de spelontwikkeling en betekenisvol leren staan er op het leerplein twee speelhuisjes. Het stimuleert vooral de motoriek, samenwerking, taal en het denkvermogen.
Eén themahuis, dat aangepast wordt aan het desbetreffende thema of seizoen. Hier vindt vooral spelontwikkeling plaats. Het tweede speelhuis is ingericht met grote bouwmaterialen.
Daarnaast spelen de kinderen ook met constructiemateriaal op het leerplein. Het stimuleert de grove en fijne motoriek, ruimtelijke oriëntatie, maar ook het creatief denken en het probleemoplossend vermogen. Daarnaast hebben we leren van en met elkaar hoog in het vaandel staan.
Naast spelen willen we kinderen ook de mogelijkheid geven om de verwerking van een les te kunnen toepassen op het leerplein. Daarom er zijn er verschillende werkplekken gecreëerd.
In de groepen 3 leren de kinderen lezen, schrijven en rekenen. Om dit te stimuleren, is er in elke groep een schrijfkar met verschillende materialen en opdrachten. Deze kar kan meegenomen worden naar het plein om daar de opdrachten uit te voeren.