Rekenen, taal en lezen

Contact

Rekenen

In onze kleutergroepen werken we thematisch en staat spelend leren centraal. De thema’s worden o.a. voorbereid aan de hand van de methode Kleuteruniversiteit. Onze kleuters ontwikkelen op deze manier getalbegrip en tijdsbesef.

Tijdens het werken aan beginnende gecijferdheid staan o.a. ook meten en meetkunde centraal. Dit proces wordt door de leerkrachten begeleid en gevolgd aan de hand van leerlijnen. Met ouders, verzorgers wordt de ontwikkeling binnen deze leerlijn besproken. Vanaf groep 3 werken onze kinderen met de methodes De Wereld in Getallen, Bareka en Met Sprongen Vooruit.  Lindenhage blijft hierin op zoek naar een prettige combinatie van werken op Chromebooks en papier.

Taal

In onze groepen 1/2 staat elke dag taal centraal. De kleuters ontwikkelen taal. Ze spelen en werken daarbij o.a. aan de doelen boekoriëntatie, verhaalbegrip, taalbewustzijn en interactief taalgebruik. In de groepen 1/2 wordt een basis van letters aangeboden en ontwikkelen de kinderen hun woordenschat.

Lezen

In onze groepen 1/2 wordt gewerkt met leerlijnen voor lezen. De kinderen krijgen hierin alle letters en nieuwe woorden op een spelende manier aangeboden. Op deze manier kunnen de leerkrachten de ontwikkeling van de kinderen volgen en stimuleren, zodat in groep 3 begonnen kan worden met het aanvankelijk lezen.

Op Lindenhage leren de kinderen dit met de methode Veilig Leren Lezen in groep 3. Deze methode voor technisch lezen zorgt ervoor dat onze leerkrachten maatwerk kunnen bieden bij de begeleiding van het leesproces. Vanaf groep 4 werken onze kinderen met de methode Flits! aan voortgezet technisch lezen.